Kvalita a bezpečí

Kvalita a bezpečí

V Protonovém centru dbáme na poskytování kvalitní zdravotní péče, zajištění bezpečného a důvěryhodného prostředí pro pacienty, stejně jako na předcházení možným rizikům spojených s poskytováním zdravotních služeb.

Plníme požadavky dané legislativou ČR. V rámci zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a pro kontinuální zvyšování kvality poskytované péče naplňujeme Resortní bezpečnostní cíle. Jednotlivé bezpečnostní cíle uvádějí požadavky, při jejichž splnění dochází ke snížení rizik pro pacienty a zvýšení bezpečí poskytované péče.

Protonové centrum patří od listopadu 2023 mezi oficiálně akreditovaná zdravotnická zařízení Českou společností pro akreditaci ve zdravotnictví. Ta na bezpečí a kvalitu služeb v českých zdravotnických zařízeních dohlíží již přes deset let.

  • Systém managementu kvality

    Systém managementu kvality

    Základními předpoklady pro naplnění strategie PTC je zavedený a udržovaný systém managementu kvality, dodržování legislativních požadavků a především individuální vztah ke každému pacientovi.

     

    Politika kvality = naše základní hodnoty

    V souladu se zásadami, které považujeme za rozhodující pro náš další rozvoj, jsme stanovili následující politiku kvality:

    • Zdravotní péče poskytovaná na vysoké odborné úrovni
    • Správně léčení a spokojení pacienti
    • Respektování etických pravidel chování a komunikace
    • Spokojení a motivovaní zaměstnanci
    • Neustálé vzdělávání zaměstnanců směřující k dalšímu rozvoji a zkvalitňování poskytované zdravotní péče
    • Profesionální a otevřená image společnosti směrem ke spolupracujícím subjektům

    K realizaci politiky kvality jsme stanovili konkrétní cíle, které popisují, jakým konkrétním způsobem naplňujeme prohlášení uvedená v politice.

    Cíle kvality = strategické oblasti řízení

    1. Cíl: Spokojenost, informovanost a důvěra pacienta

    • Sledování spokojenosti pacientů se zaměřením na zvyšování kvality péče (prostřednictvím vyhodnocování dotazníků spokojenosti a podnětů od pacientů)
    • Informovanost a edukace pacientů (aktualizace materiálů pro pacienty, natáčení edukačních videí pro pacienty, natáčení informačních a edukačních podcastů pro laickou veřejnost, aj.)
    • Prezentace PTC (odborné publikace, aktivní účast lékařů na kongresech)
    • Edukace odborné veřejnosti (např. organizace workshopů pro externí lékaře)

    2. Cíl: Zkvalitňování a rozšiřování poskytovaných zdravotních služeb

    • Vyhodnocování výsledků externích a interních auditů, sledování a hodnocení nežádoucích událostí (implementace opatření k nápravě neshod, realizace doporučení, realizace preventivních opatření)
    • Modernizace pracoviště a přístrojového vybavení
    • Rozšiřování spektra poskytovaných zdravotních služeb

    3. Cíl: Akreditace – externí hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb

    • Efektivní systém řízení kvality poskytované péče (akreditace PTC dle vyhlášky č. 102/2012 Sb.)

    4. Cíl: Ekonomická stabilita

    • Stabilní spolupráce se zdravotními pojišťovnami v ČR a SK
    • Poskytování zdravotní péče občanům zemí EU/EHP/Švýcarska na základě formuláře E112/S2

    5. Cíl: Péče o zaměstnance a jejich motivaci (spokojený personál jako předpoklad spokojeného pacienta)

    • Podpora vzdělávání zaměstnanců – zvyšování a prohlubování kvalifikace (komplexní plán a systém vysílání zaměstnanců na odborné kurzy, stáže, účasti na kongresech, seminářích)
    • Organizace interních seminářů pro lékaře

    Bezpečí pacientů je pro nás prioritou, proto striktně dodržujeme rezortní bezpečnostní cíle a standardy pro poskytovatele ambulantní péče dle Věstníku Ministerstva zdravotnictví ČR 13/2021:

    • Bezpečnost při používání přípravků s vyšší mírou rizika
    • Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče
    • Řešení neodkladných stavů
    • Zajištění bezpečnosti skladovaných léčivých přípravků
    • Stanovení zásad správné komunikace s pacientem
    • Ordinační doba a zastupitelnost
    • Sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí a stížností
    • Zajištění bezpečného provozu přístrojové techniky, zdrojů ionizujícího a neionizujícího záření a měřidel
  • Certifikáty kvality

    Protonové centrum se v listopadu 2023 zařadilo mezi oficiálně akreditovaná zdravotnická zařízení v ČR.

    Dne 21. listopadu 2023 proběhlo v PTC externí hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb Českou společností pro akreditaci ve zdravotnictví. PTC prokázalo, že splňuje požadavky kladené na zabezpečení kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče a získalo certifikát na 3 roky.

    Předmětem akreditace je systém managementu kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb. a Věstníkem MZ ČR, částka 13, ročník 2021 – pro ambulantní zdravotnická zařízení.

    PTC obdrželo certifikáty o provedení externích klinických auditů pro zdravotní služby, jejichž součástí je lékařské ozáření. Tyto certifikáty se týkají oddělení protonové terapie, nukleární medicíny a radiodiagnostiky.

     

  • Spokojenost pacientů

    Každý pacient, který se v PTC léčí, obdrží na konci léčby dotazník spokojenosti (v papírové podobě či jej může vyplnit elektronicky), kde se může anonymně vyjádřit k celému průběhu léčby a poskytnout nám cennou zpětnou vazbu, která slouží k neustálému zvyšování kvality poskytované péče.

    Každoročně provádíme vyhodnocení dotazníků, zabýváme se veškerými podněty a snažíme se je realizovat. Četná poděkování pacientů pak anonymně zveřejňujeme na našem intranetu.

    Pochvaly/podněty

    Naší prioritou je v první řadě poskytovat zdravotní péči na té nejvyšší možné odborné úrovni. Zakládáme si ale také na tom, aby se pacienti v Protonovém centru cítili bezpečně a komfortně.

    Záleží nám na vašem názoru. Vaše postřehy, náměty a připomínky nám pomáhají se stále zlepšovat.

    Pokud nám budete chtít napsat něco povzbuzujícího či budete chtít někoho konkrétního pochválit, případně budete mít jakékoli připomínky, neváhejte využít naši Knihu pochval a podnětů. Pochvaly a stížnosti

    Můžete nás také vždy kontaktovat na kvalita@ptc.cz nebo tel. 222 999 058

  • Národní hodnocení spokojenosti pacientů

    Protonové centrum se od roku 2024 zapojilo do projektu Ministerstva zdravotnictví České republiky: „Národní hodnocení spokojenosti pacientů“.Účelem tohoto projektu je revize stávající situace, kdy bylo hodnocení spokojenosti pacientů často řešeno externím subjektem, a vytvoření funkčního systému sledování spokojenosti pacientů včetně jednotného dotazníku a metodiky pro využití nejen na úrovni jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb, ale především pak na národní úrovni.

    Prostřednictvím letáků umístěných na 5. i 2. patře mohou všichni naši pacienti, po naskenování QR kódu, vyplnit krátký dotazník spokojenosti a ohodnotit naše Centrum.

    Pokud jste v Protonovém centru byli na vyšetření nebo absolvovali léčbu, můžete nás ohodnotit: Národní hodnocení spokojenosti pacientů

  • Pochvaly pacientů

    Z pochval našich pacientů:

    Moc děkuji za vzornou péči, po zkušenostech s fungováním standardních zdravotnických zařízení je léčba v Proton Therapy Center jako z jiného světa. Ještě jednou moc děkuji.

    S vaší prací a celkovým přístupem celého kolektivu, jak lékařů, tak sestřiček jsem maximálně spokojený. Nemám co více dodat. Určitě budu vaše Centrum doporučovat i jiným. Jsem rád, že jsem se k vám dostal a moc, moc děkuji!! Celému kolektivu PTC přeji hodně zdraví a mnoho spokojených a vyléčených pacientů.

    Naprostá spokojenost, vstřícnost, dobrá organizace, příjemné prostředí. Je skvělé, že tato možnost léčby existuje. Děkuji 🙂

    Děkuji za velmi korektní a příjemné jednání všeho personálu kliniky, se kterými jsem byl v kontaktu. Řekl bych, že můžete být vzorem a inspirací pro všechny další zdravotnická zařízení u nás.

    Děkuji velmi za vynikající léčbu a přístup k pacientům. Jste velmi profesionální.

    Vyjadřuji velkou spokojenost celému týmu, děkuji za jejich péči. Přístup personálu a hlavně lékařů je nesrovnatelný (v kladném smyslu, vstřícnosti, odbornosti apod.) oproti zdravotníkům v místě mého bydliště. Všem mnohokrát děkuji.

    Přístup celého zdravotního personálu od vstupu do PTC hodnotím velice dobře, vždy mi poradili a zodpověděli mé dotazy. Chtěla bych touto cestou poděkovat všem, kteří se na mojí léčbě podíleli. Ještě jednou ‚‚MOC“ děkuji.

  • Práva a povinnosti pacienta

    Práva pacienta

    Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li zákon jinak.

    Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni, kterou se rozumí poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.

    Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo:

    • na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb,
    • informování o svém zdravotním stavu a navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách srozumitelným způsobem a v dostatečném rozsahu (dále jen „informace o zdravotním stavu“),
    • klást doplňující otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním službám, které musí být srozumitelně zodpovězeny. Jde-li o nezletilého pacienta nebo pacienta s omezenou svéprávností, právo na informace o zdravotním stavu a právo klást otázky náleží zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi pacienta a pacientovi, je-li k takovému úkonu přiměřeně rozumově a volně vyspělý,
    • vzdát se podání informace o svém zdravotním stavu, popřípadě může určit, které osobě má být podána. Záznam o vzdání se podání informace o zdravotním stavu a určení osoby, které má být informace o zdravotním stavu podána, je součástí zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi,
    • očekávat, že veškeré zprávy a záznamy týkající se jeho léčby jsou považovány za důvěrné (ochrana informací o nemocném musí být zajištěna i v případech počítačového zpracování),
    • nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, je-li nezletilou osobou,
    • nepřetržitou přítomnost opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou, jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí (dále jen „pacient s omezenou svéprávností“),
    • přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem, a to v souladu s jinými právními předpisy a vnitřním řádem, a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb; to neplatí, jde-li o osoby ve výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence;
    • být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje,
    • znát jméno, popřípadě jména, a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání, které jsou při poskytování zdravotních služeb přítomny, popřípadě provádějí činnosti, které jsou součástí výuky,
    • odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny,
    • na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb.
    • být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení.
    • Pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným
      a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně způsobů založených na tlumočení druhou osobou (s výjimkou slovenštiny). V případě osob ve výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence ustanoví tlumočníka Vězeňská služba.
    • Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa u sebe ve zdravotnickém zařízení, a to způsobem stanoveným vnitřním řádem tak, aby nebyla porušována práva ostatních pacientů, nestanoví-li jiný právní předpis jinak; to neplatí, jde-li o osoby ve výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence. Psem se speciálním výcvikem se pro potřeby věty první rozumí vodicí pes nebo asistenční pes.
    • Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem. Pacient může svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života pacienta.
    • Pacient může pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit (dále jen „dříve vyslovené přání“). Poskytovatel bude brát zřetel na dříve vyslovené přání pacienta, má-li ho k dispozici, a to za podmínky, že v době poskytování zdravotních služeb nastala předvídatelná situace, k níž se dříve vyslovené přání vztahuje, a pacient je v takovém zdravotním stavu, kdy není schopen vyslovit nový souhlas nebo nesouhlas.

    Povinnosti pacienta

    Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen:

    • dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas,
    • řídit se vnitřním řádem zdravotnického zařízení,
    • uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,
    • pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb,
    • nepožívat během návštěvy PTC alkohol nebo jiné návykové látky,
    • na výzvu prokázat svou totožnost občanským průkazem či cestovním pasem a kartou pojištěnce; jestliže pacient odmítne prokázání totožnosti, může PTC odmítnout poskytnutí zdravotní služby, nejde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči.

  • Žádosti pacientů

    Jak žádat o nahlédnutí nebo o pořízení výpisů či kopií zdravotnické dokumentace?

    Žádat o nahlédnutí či pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace je možné na recepci v 5. patře. Je také možné zaslat žádost elektronicky na e-mail kvalita@ptc.cz.

    Pokud žádáte o nahlédnutí do zdravotnické dokumentace na recepci Protonového centra, vyplňte Žádost a záznam o nahlédnutí do zdravotnické dokumentace (formulář vám předají na naší recepci).

    V případě, že budete požadovat pořízení výpisů nebo kopie ze zdravotnické dokumentace, vyplňte a předejte či zašlete  Žádost o pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace (doc, pdf).

    Formuláře jsou důležité z důvodu naplnění zákonem stanovené povinnosti zaznamenat každé nahlédnutí do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi.

    Je možné, že nahlédnutí do zdravotnické dokumentace nebude umožněno žádajícímu hned z důvodu provozního vytížení odpovědného zaměstnance. V takovém případě vám bude nabídnutý termín osobní schůzky.

    Na pořízení výpisů nebo kopií ze zdravotnické dokumentace je zákonná lhůta 30 dní od obdržení vaší žádosti. Pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace může být, dle rozsahu, zpoplatněno dle platného ceníku administrativních služeb PTC.

    Kdo je oprávněný žádat:

    1. Pacient nebo zákonný zástupce pacienta

    K ověření vaší totožnosti bude zapotřebí:

    Pokud žádost sepíšete u nás osobně – stačí předložit občanský průkaz (u cizince cestovní pas), žádost podepíšete v přítomnosti zaměstnance recepce. Pokud žádá opatrovník, je potřeba předložit kopii rozhodnutí soudu o ustanovení dotyčné osoby opatrovníkem pacienta.

    Pokud písemnou žádost posíláte poštou – na žádosti je nutné úředně ověřený podpis žadatele (notář, Czech Point). Pokud žádá opatrovník, je potřeba dále přiložit ověřenou kopii rozhodnutí soudu o ustanovení opatrovníkem pacienta.

    2. Osoba určená pacientem

    Pacient tuto osobu určí v Záznamu o souhlasu s poskytováním informací o zdravotním stavu. Tento záznam obsahuje údaje o pacientem určených osobách, kterým lze poskytovat informace o jeho zdravotním stavu v celém nebo omezeném rozsahu, včetně souhlasu, aby bylo těmto osobám umožněno i pořízení výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace.

    K ověření totožnosti bude zapotřebí:

    Při osobním podání žádosti – postačí předložit občanský průkaz (příp. cestovní pas) pacientem určené osoby.

    Pokud žádající osoba posílá žádost písemně poštou, je nezbytný úředně ověřený podpis žádající osoby.

    3. Osoba blízká*

    (jde-li o pacienta, jenž s ohledem na svůj zdravotní stav nemůže určit osoby, které mohou být o jeho zdravotním stavu informovány, nebo zemřel a během svého života nevyslovil zákaz podávat těmto osobám informace)

    K ověření totožnosti žadatele a jeho vztahu k pacientovi bude zapotřebí:

    Pokud žádost sepisuje osoba osobně na recepci – stačí předložit občanský průkaz (příp. cestovní pas), kopie listiny prokazující vztah žadatele k pacientovi (př. rodný list, oddací list, příp. čestné prohlášení s uvedením vztahu žadatele k pacientovi úředně ověřené a podepsané).

    Pokud žadatel posílá žádost poštou – musí přiložit kopii prokazující vztah žadatele k pacientovi, příp. úředně ověřené čestné prohlášení o vztahu žadatele k pacientovi.

    * příbuzný v řadě přímé (rodiče, děti, vnuci, prarodiče), sourozenec, manžel, partner, jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby navzájem blízké, jestliže by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní.    

  • Vnitřní řád PTC

    Vnitřní řád PTC naleznete zde.